Wirtualny spacer to prezentacja interaktywna oparta o zdjęcia panoramiczne. Najczęściej są to zdjęcia sferyczne, czyli takie które swoim widokiem obejmują 360 stopni. Warto pamiętać, że fotografie sferyczne pokazują również wszystko to, co znajduje się zarówno nad głową jak i pod nogami osoby fotografującej.  Poniżej 7 zasad, które warto wprowadzić, przed wykonaniem wirtualnej wycieczki.

  1. Cel

    Na początku zadaj sobie najważniejsze pytanie. Jaki cel ma spełniać spacer 3d? Jeśli chcesz w ten sposób pokazać na przykład swój hotel lub restaurację, to które miejsca i pomieszczenia warto pokazać? A także…

    • Na których pokojach najbardziej Ci zależy?
    • Czy są miejsca lub fragmenty pomieszczeń, którymi nie zamierzasz się chwalić?
    • W które wnętrza zainwestowałeś najwięcej?
    • Na które pomieszczenia zwracają uwagę Twoi Klienci w największym stopniu?
    • Które miejsca skupiają wzrok największej liczby zwiedzających?.

    Odpowiedz sobie na te pytanie jeszcze przed wykonaniem spaceru 360. Jeśli zależy Ci na pokazaniu danego pomieszczenia, np. sali bankietowej, ale optujesz za tym, aby na prezencji była niewidoczna jedna ze ścian, zakomunikuj to fotografowi. Z pewnością zaproponuje możliwe rozwiązania:

    • ustawi aparat w miejscu, z którego nie będzie widoczna nieporządna część wnętrza,
    • zasugeruje przestawienie np. mebla lub kotary, aby zasłonić elementy wystroju,
    • poradzi sobie z wyzwaniem na etapie postprodukcji.


  2. Czystość

    Sprawa oczywista. Wirtualny spacer ma być Twoją wizytówką. Dzięki niej pozyskujesz Klientów. Od jakości prezentacji oraz tego co na niej widać zależy, czy ktoś sięgnie po telefon, aby umówić się na realną wizytę w Twojej Firmie. Postaraj się jak najlepiej przygotować pomieszczenia do sfotografowania:

    • umyj podłogę oraz okna (zabrudzone szyby widać szczególnie pod słońce),
    • zetrzyj kurz z mebli,
    • wypierz dywan i zasłonki,
    • usuń plamy ze ścian.


  3. Ład i porządek

    Sprawa ma się podobnie jak w punkcie powyżej. Chwal się tym co najlepsze, ukryj to co mniej przyciągające.

    • wynieś zbędne przedmioty,
    • napraw uszkodzone elementy mebli i wyposażenia,
    • wstaw świeże kwiaty,
    • skorzystaj z usługi Home stagingu, aby jeszcze lepiej przygotować daną nieruchomość do prezentacji.


  4. Oświetlenie

    Kwestia bardzo istotna. Światło ma ogromny wpływ na finalny wygląd pomieszczeń na zdjęciach panoramicznych. Które z pomieszczeń wyglądają najkorzystniej z rana, a które przy zachodzącym słońcu? Może warto zorganizować sesję zdjęciową o różnych porach dnia, aby przedstawić wirtualny spacer po apartamencie w jak najlepszym świetle?

    Sprawdź czy:

    • wszystkie żarówki w Twoim budynku są sprawne – wymień wadliwe,
    • zasłony nie blokują zbyt dużo wpadającego światła,
    • warto umieścić dodatkowe źródła światła, aby podkreślić design mebli lub fragmentów pomieszczenia.



  5. Publikacja wirtualnego spaceru

    Czy interaktywna prezentacja w postaci spaceru 360 ma być gotowa na jakieś konkretne wydarzenie? Np. targi, albo oficjalne otwarcie lokalu? Jeśli tak, to zleć wykonanie wirtualnego spaceru z kilkudniowym zapasem. Z mojego doświadczenia wynika, że drobne poprawki w szacie graficznej wirtualnego spaceru, mogą być konsultowane nawet przez kilka osób i dni. Wpływa to na finalną datę zakończenia projektu. W związku z tym, wyznacz min 3 tygodnie (dla spaceru złożonego z 20-40 zdjęć) na przygotowanie wirtualnego spaceru przy założeniu, że spacer ma być gotowy i wstawiony na stronę www w miesiąc.



  6. Gdzie wstawić wirtualny spacer?

    Czy wirtualny spacer będzie umieszczony na Twojej stronie www? A może chcesz go po prostu nagrać na płytę i rozdawać swoim Klientom? Jeśli tworzysz nową stronę www, poinformuj programistę, aby zarezerwował jedno miejsce w menu nawigacyjnym Twojej witryny na spacer 360 (jak na zdjęciu poniżej).

    wirtualny na stronie www

    Spacer panoramiczny to Twoje aktywa i prezentacja, którą ma być łatwo znaleźć na stronie internetowej. Umieść duży link do wirtualnej wycieczki i zwróć oczy użytkownika na konkretny odnośnik.



  7. Grywalizacja i e-commerce

    Czy Twoja prezentacja ma za zadanie sprzedaż konkretnych przedmiotów? Może warto dodać linki do produktów w wirtualnym spacerze, które przekierują użytkownika wprost do sklepu internetowego? A może prezentujesz na zdjęciach panoramicznych park rozrywki i chcesz zaangażować użytkowników? Dodaj filmy, muzykę oraz elementy graficzne. Ukryj przedmioty, a następnie rzuć wyzwanie poszukiwaczom! Nakreśl plan takiej zabawy jeszcze przed wykonaniem wirtualnego spaceru.

    Kluczem dobrej i skutecznej prezentacji 360 jest plan oraz jego efektywne wdrożenie. Zatem planuj i działaj!



    Seweryn Pietrucha
    Połącz przez

    Seweryn Pietrucha

    Właściciel at 3dtrip
    Rekomendowany fotograf Google, entuzjasta rozwiązań interaktywnych, specjalista ds. pozycjonowania lokalnego na Mapach Google
    Seweryn Pietrucha
    Połącz przez