Ile kosztuje wirtualny spacer? W jaki sposób obliczyć jego cenę? Co składa się na całkowity koszt wirtualnej wycieczki po lokalu? Co więcej, na co zwrócić uwagę inwestując w spacer wirtualny? Odpowiedzi na te oraz inne pytania w poniższym artykule. Zapraszam.

Ile kosztuje spacer wirtualny?

To pytanie zadają sobie właściciele firm oraz specjaliści z działów marketingowych, którzy planują projekt spaceru 3d po swoich przestrzeniach. Najkrótsza odpowiedź, popularna w kręgach psychologiczny, to: to zależy 🙂 A od czego zależy i w jakim stopniu opiszę w dalszej części niniejszgo postu.


  1. Ilość zdjęć panoramicznych

    Ten czynnik, w większości przypadków, ma wpływ w 80-100% na ostateczny koszt inwestycji w spacer wirtualny. Liczba zdjęć panoramicznych (czyli tych punktów w których finalnie będzie mógł się „okręcić” użytkownik, a także pomiędzy którymi będzie można się przemieszczać) determinuje cenę całego przedsięwzięcia w największym stopniu.

    Przykład:
    Jeśli prezentujesz średniej wielkości sklep z meblami ogrodowymi, będziesz potrzebował pomiędzy 10 a 20 fotografii panoramicznych. Dla uśrednienia przyjmijmy, że jest to 15 zdjęć sferycznych.

    Mnożymy liczbę 15 razy cenę pojedynczego zdjęcia sferycznego. Otrzymany wynik to koszt wykonania i złożenia panoram 360.


  2. Ile w takim razie należy zapłacić za jedną panoramę?

    Cena pojedynczego zdjęcia 360 zależy od:

    • Jakości fotografii,
    • Typu zdjęcia panoramicznego: tradycyjne czy HDR (zdjęcia w technice HDR przedstawiają obraz w w sposób zbliżony do tego, co ludzkie oko. Uśredniają cienie oraz prześwietlenia. Fotografie są bardziej wyraziste.,
    • Doświadczenia Fotografa,
    • Doświadczenia Fotografa/Grafika pracującego nad obróbką graficzną fotografii,
    • Ilością poprawionych błędów na fotografii (poprawne połączenie krawędzi),
    • Szczególnych warunków pracy, wymagających specjalnego przygotowania, np. fotografia na dużych wysokościach,
    • Rodzaju zdjęcia: fotografia panoramiczna (posiada niepełny widok w pionie) lub fotografia sferyczna (możesz obracać się w dowolnym kierunku bez ograniczeń),

    Poniższa tabela przedstawia 20 rynkowych cen za pojedyncze zdjęcie panoramiczne (w momencie tworzenia artykułu, tj. kwiecień 2015 roku). Ceny netto.


    190 – 150 zł
    2170 – 250 zł
    3150 – 170 zł
    4350 – 599 zł
    540 zł
    650 – 150 zł
    7100 – 250 zł
    8100 – 200 zł
    9100 – 300 zł
    1075 – 200 zł
    1199 zł
    12100 zł
    13170 – 220 zł
    14Od 200 zł
    15100 – 360 zł
    1670 – 200 zł
    17100 – 250 zł
    18180 zł
    1980 – 200 zł
    20130 zł

    Wyciągając wnioski z powyższego zestawienia, należy przyjąć średnią cenę pomiędzy 120 a 170 złotych netto za zdjęcie panoramiczne przy założeniu, że prezentacja składa się z 15 zdjęć panoramicznych.

    Wracając do przykładu wirtualnego spaceru po salonie mebli ogrodowych, cena za zdjęcia 360 będzie kształtować się następująco:

    15 (zdjęć panoramicznych) x 120 zł = 1800 zł netto

    lub

    15 (zdjęć panoramicznych) x 170 zł = 2550 netto

    Należy pamiętać, że są to przybliżone obliczenia. Poniżej inne czynniki, które mogą wpłynąć na budżet spaceru wirtualnego.

  3. Rodzaj wirtualnego spaceru.

    Klasyczny wirtualny spacer czy spacer wirtualny Google Street View Trusted? Zobacz porównanie obu wirtualnych spacerów,

  4. Lokalizacja fotografowanego obiektu – koszty dojazdu

  5. Ilość wszystkich zdjęć panoramicznych.

    Z reguły wraz ze wzrostem liczby zdjęć panoramicznych, spada cena pojedynczej fotografii.

  6. Dodatkowe elementy w wirtualnym spacerze.

    Prezentacja może być wzbogacona o grafiki, filmiki, mapki, linki do zewnętrznych stron www, itd

Hotspoty w wirtualnym spacerze.

4 cechy dobrze wykonanego wirtualnego spaceru.

  • Poprawnie złożone zdjęcia panoramiczne – wszystkie krawędzi łączą się tak jak w rzeczywistości,
    Korekcja błędów - składanie zdjęć panoramicznych.
  • Zdjęcia wykonane w technice HDR.

  • Często określane mianem panoramicznych zdjęć HDR z reguły są tak naprawdę fotografiami połączonymi metodą mieszania ekspozycji. Oznacza to, że każde ujęcie fotografowane jest trzykrotnie. Pierwsze ujęcie naświetlone jest w klasyczny, uśredniony, sposób. Druga klatka tego samego kadru jest niedoświetlona (uzyskujemy ciemniejszy obraz). Trzecie z kolei zdjęcie oddaje obraz prześwietlony. Sumarycznie wszystkie trzy obrazy są ze sobą połączone. Uzyskujemy dzięki temu fotografie, które charakteryzują się większą rozpiętością tonalną. Oznacza to, że aparat np. ustawiony pod światło, wykonujący zdjęcie w technice HDR, stworzy fotografię, która ukaże większą część nieba oraz szczegółów, aniżeli klasyczna fotografia. Przykład poniżej:

    Zwykłe zdjęcie vs. zdjęcie HDR
  • Jasna i czytelna nawigacja

  • Użytkownik, który spotyka się z prezentacją po raz pierwszy, powinien być w stanie zorientować się w sposobie nawigowania w ciągu pierwszych 5 -10 sekund. Klarowne miejsce docelowe – jasno opisane strzałki nawigacyjne (klasyczny wirtualny spacer) – użytkownik wie dokąd zostanie przeniesiony, po kliknięciu w konkretne miejsce.

  • Wirtualny spacer jako wizytówka

  • Prezentacja złożona ze zdjęć panoramicznych ma być elementem wyróżniającym, który powoduje, że prezentujemy nasz obiekt w trzech wymiarach. Zaletą spaceru wirtualnego, a wadą jeśli użyty nieodpowiednio, jest prezentacja wszystkiego, co znajduje się w zasięgu obiektywu. Istotną sprawą zatem jest należyte przygotowanie lokalu do takiej prezentacji. Więcej o planowaniu wirtualnej wycieczki w artykule 7 czynności przed wykonaniem wirtualnego spaceru.



Podsumowanie

Cennik wirtualnych spacerów zależny jest w przeważającej części od liczby fotografii panoramicznych, które składają się na całą prezentację. Warto również jednak pamiętać, że poza ceną, nie mniej ważne są czynniki wpływające na jakość obrazu. W końcu to on ma za zadanie zrobić wrażenie na oglądających oraz przedstawić nasz lokal w jak najlepszym świetle.

Masz pytanie? Napisz w komentarzu.


Seweryn Pietrucha
Połącz przez

Seweryn Pietrucha

Właściciel at 3dtrip
Rekomendowany fotograf Google, entuzjasta rozwiązań interaktywnych, specjalista ds. pozycjonowania lokalnego na Mapach Google
Seweryn Pietrucha
Połącz przez