Pozycjonowanie lokalne na polskim gruncie. Od czego zacząć? Co wpływa na pozycję Twojej wizytówki na Mapach Google? Dziś lista przydatnych informacji o dziedzinie zwanej local seo lub po prostu pozycjonowaniu lokalnym. Jak wygląda Twoja pozycja na Mapach Google?
Pozycjonowanie lokalne Twojej firmy na Mapach Google
Twój biznes i branża rządzą się swoimi prawami. Tak jak każda inna. W Internecie istnieje kilka kanałów reklamowania produktu i usługi. Wiele z nich znasz:
- strona internetowa,
- linki sponsorowane – Adwords,
- forum,
- wideo,
- podcast,
- blog.
Oraz wszechobecne media społecznościowe. Mniej tradycyjne metody jak marketing wiralowy czy konkursy pomijam.
Jeśli jesteś dystrybutorem karmy dla psów i prowadzisz sklep internetowy to Twoi Klienci rozproszeni są na terenie całej Polski. Koncentrujesz się wtedy na reklamie internetowej w większym stopniu. Sprawa oczywista. Ulotek puszczał nie będziesz. No bo jak? Na całą Polskę? Kraj makulaturą pokryć? Ani to efektywne, ani opłacalne. Chociaż kto wie, może warto spróbować?
Do rzeczy jednak. Karma w sklepie on-line to przede wszystkim produkt skierowany do Klienta w sieci. Zarzucasz w takim wypadku sieć na sieć. Pozycjonujesz stronę www na frazy typu „psia karma sklep internetowy” czy też wykupujesz linki sponsorowane Adwords. Naturalnie, że dbasz już o Klienta, którego masz. Tworzysz newsletter i dział “porady” na blogu. Edukujesz, wiążesz, sprzedajesz. Ocierasz się o Twojego szanownego Odbiorcę na rynkowym polu walki jak najczęściej. Najlepiej codziennie. Różnymi sposobami.
Hydraulik z Katowic
A co gdy jesteś hydraulikiem? W Katowicach? Tutaj również filozofii nie ma. Jeśli działasz na rynku kilka lat i robisz dobrą robotę to grafik masz zapchany na kolejne 3 lata. Polecają Cię Twoim Klienci. Nawet jak o to nie prosisz. Polecają Cię nawet jak prosisz, żeby tego nie robili. O fachowca trudno. Takie życie.
Dolejmy oliwy – otworzyłeś dopiero firmę. Znany jesteś sobie raczej i najbliższej rodzinie. Może znajomym. Maksymalnie pięciu. Dalszy schemat działania znasz na wylot jak scenariusze hollywoodzkich komedii romantycznych. Desant ulotek i fanpage, który wierzga najbardziej w pierwszym miesiącu. Później już tylko lekko kłusuje. Najczęściej jednak po 3 miesiącach leży do góry kopytami. Nie parska i uszami nie strzela. Leży. Po prostu.
Strona by się przydała, myślisz sobie. Stworzenie i wypozycjonowanie potrwa i pokosztuje. Jednak to dobry trop. Wifi w lodówkach już montują. Czemu by nie docierać do Klienta za pomocą internetów? Realizację pokażesz, a i przy okazji wyedukujesz potencjalnego beneficjenta Twoich usług. Na przykład fachowymi poradami. Łatwiej dotrzesz ze swoim przekazem, gdy przybliżysz mu wady i zalety ogrzewania podłogowego, zamiast wstawiać litanię słów kluczowych w stopce Twojej strony www. Zainteresowany się czegoś dowie, a Google będzie się szerzej do Ciebie uśmiechać. Kontent marketing w czystej postaci.
Wrócmy jednak do meritum tego wpisu, czyli pozycjonowania lokalnego. Nasz kolega – hydraulik z Katowic. Dajmy mu na imię Stanisław. Albo nie, Jan. Janek może i działa od niedawana, ale to nie znaczy, że nie może znaleźć się na 1 stronie w Google! Na wysokiej pozycji. Bez klasycznego pozycjonowania strony www i Adwordsów.
Po wpisaniu frazy hydraulik Katowice Twoim oczom ukaże się widok podobny do tego:
Na samej górze wyników wyszukiwania świecą na żółto 3 linki sponsorowane Adwords. Kolejne 3 wyniki poniżej to tzw. wyniki organiczne. To strony internetowe, które mają na tyle dużą ilość linków, które do nich prowadzą oraz odpowiednio zoptymalizowaną stronę (w dużym uproszczeniu), że pojawiają się właśnie na samym początku. Dalej jest już miodzik. To, co nas interesuje – wyniki lokalne. Są to wyniki lokalnego wyszukiwania. Pochodzące z Map Google. Jest ich nie więcej niż 7. Zawsze. Czasem mniej (tak jak tutaj). Zależy od miasta i gęstości konkurencji. Dodatkowo literki w znacznikach danych firm pokazują ich pozycję na Mapie. To ta w prawym górnym rogu ekranu.
Powiem więcej. Jeśli teraz jesteś w Katowicach i wpiszesz frazę hydraulik w Google, zobaczysz to samo. Wyszukiwarka na podstawie Twojej lokalizacji oraz wpisanego słowa “domyśliła się”, że szukasz produktu lub usługi lokalnej. To znaczy w Twoim mieście i najbliższej okolicy. Ciekawostka – nawet jeśli jesteś w Łodzi, możesz teleportować się do Katowic. Wystarczy, że ustawisz Twoją obecną lokalizację na to miasto:
Wizytówka na Mapach Google
Dlaczego te firmy się tutaj pojawiły? A nie inne? Powodów jest cała masa. Najważniejsza z nich to:
posiadają wizytówkę lokalną Google+. W skrócie wizytówkę Google. Powiesz, że to banał. Wcale nie! Często spotykam się z sytuacją, w której Klient utrzymuje, że na bilion procent ma wizytówkę swojej firmy w Google. Po głębszej wiwisekcji, okazuje się, że wizytówka faktycznie posiada. Tyle, że w serwisie Zumi, Targeo albo Panoramie Firm.
Katalogi danych
Drugi powód, dlaczego te wybrane 7 wizytówek pięknie świeci się na pierwszej stronie w Google to katalogi danych. Mowa tu o wspomnianym Zumi, Panoramie Firm, Targeo, Yellow Pages itp. Pozycjonowanie lokalne ma bardzo mało elementów wspólnych z klasycznym pozycjonowanie stron internatowych. Tutaj jest właśnie ten wyjątek, który potwierdza regułę. Odpowiednikiem budowania linków do twojej strony internetowej (w klasycznej strategii SEO dla stron internetowych) jest informowanie Google’a poprzez katalogi danych o tym, że Twoja firma istnieje i ma się dobrze. Bez owijania w bawełnę – Twoja firma musi się znaleźć w największych katalogach danych w Polsce, aby w ogóle zacząć marzyć o pierwszej stronie wśród wyników lokalnych Google. Do tego dochodzi jeszcze spójność danych teleadresowych. O tym napiszę jeszcze w osobnym poście.
Dobrze uzupełeniona wizytówka
Czynnik numer trzy – wizytówka i jej oblicze. Czyli jak jest uzupełniona i czy w ogóle. Po zalogowaniu się do panelu Moja Firma wizytówki Google, Twoim oczom ukaże się procent jej uzupełnienia. Powinno być 100%. Jak nie jest, to zawijaj rękawy i do roboty. Dodaj opis, zdjęcia, wirtualny spacer Street View Trusted oraz dane kontaktowe. Uzupełniając profil wizytówki trafisz na kategorie. Jest to pole o wartości żyły złota. Uzupełnij to miejsce o wszystkie kategorie z listy, które są adekwatne dla Twojego biznesu. Nie kombinuj. Jeśli prowadzisz serwis motocykli, nie wstawiaj naprawy samochodów.
Lokalizacja firmy
Firma na przedmieściach czy w ścisłym centrum? W teorii geograficzne centrum miasta jest też sercem danej lokalizacji dla algorytmów Google. Hipotetycznie, jeśli nasz bohater Janek ma swoją wizytówkę lokalną z adresem ustawionym na centrum Katowic, łatwej mu będzie znaleźć się w upragnionych pierwszych 7 wynikach lokalnych, aniżeli orbitowałby gdzieś na obrzeżach miasta lub poza jego granicami. Tak brzmi teoria. W praktyce jest różnie. Często widzę wyszukiwania lokalne kopnięte w którąś część miasta. W takiej sytuacji kilka wizytówek firm, które znajdujących się w niewielkiej odległości od siebie, tworzą „nowe centrum miasta”. Dla Google oczywiście. Przykład poniżej.
Opinie Google
Lubi Cię ktoś w ogóle? Czy Twoi Klienci pałają miłością do Ciebie i Twojej firmy? Tak? A napisali to gdzieś? Najlepiej, jeśli napiszą pozytywną opinię na Twojej wizytówce Google+. Im więcej pozytywnych recenzji Twoich usług i produktów na wizytówce Google, tym większe szanse na zaufanie Google’a do Ciebie. Co za tym idzie, wyższa pozycja. Hej! Jeśli przeszło Ci teraz przez głowę, żeby założyć sobie klika kont Google i wystawić opinie samemu sobie, nie rób tego! Ma to krótkie nogi. Google jest coraz lepsze w filtrowaniu fałszywych opinii. Poza tym takie działanie jest nieuczciwe i powinno być karane chłostą.
W tubo skrócie to tyle. Musisz pamiętać, że wyniki lokalne nie pojawiają się zawsze i na wszystkie frazy kluczowe. To samo tyczy się miast. Fraza „psi fryzjer Katowice” podaje pięknie wyniki lokalne. W Szczecinie chyba psów nie czeszą. Chociaż może czeszą, lecz wyników lokalnych brak:
W kolejnych wpisach wartościowa wiedza na temat pozycjonowania lokalnego. Masz pytanie? Napisz w komentarzu.
Odkryj więcej praktycznych wskazówek na temat wizytówek Google na stronie www.pierwszynamapie.pl