Virtual walk through the interior of the car – Mercedes S Coupe

Wirtualny spacer to nie tylko (znana z Google Street View) szansa na wycieczkę w odległe zakątki naszej planety, przechadzkę po ulicach światowych stolic i zwiedzanie największych zabytków bez ruszania się z domu. To także możliwość obejrzenia od środka całkiem małych obiektów, np. samochodów. Coraz częściej korzystają z niej firmy i marki do promocji swojej oferty. Zobacz, krok po kroku, jak tworzy się wirtualny spacer po wnętrzu pojazdu i po czym poznasz, że masz do czynienia z profesjonalną robotą.

Promocja firmowej oferty z wykorzystaniem wirtualnego spaceru to naprawdę dobry pomysł. Po pierwsze prezentujesz swój produkt lub usługę w nietuzinkowy i zapadający w pamięć sposób; po drugie możesz go wykorzystać do stworzenia dodatkowych materiałów, takich jak film, animacja czy zdjęcie panoramiczne, które możesz następnie umieścić w social mediach. Nic więc dziwnego, że wirtualny spacer po wnętrzach cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród prywatnych przedsiębiorców. Ale zanim zainwestujesz środki w taki materiał promocyjny, zobacz – na przykładzie wirtualnego spaceru po wnętrzu Mercedesa S Coupe – jak przebiega proces jego realizacji i które elementy są szczególnie istotne dla uzyskania maksymalnie realistycznego efektu.

1. Wykonanie zdjęć we wnętrzu samochodu

W 3dtrip realizację wirtualnej wycieczki po Mercedesie S Coupe rozpoczęliśmy od wykonania zdjęć w jego wnętrzu. Potrzebowaliśmy 20 kadrów „dookoła”. Obracając na specjalnej głowicy aparat o 90⁰, wykonaliśmy 4 ujęcia. Każde z nich zostało sfotografowane z 5 różnymi poziomami ekspozycji (różne czasy naświetlania), po to by później połączyć je w jeden kadr i móc wykorzystać szeroką rozpiętość tonalną.

20 zdjęć składowych we wnętrzu pojazdu Mercedes S Coupe w technice bracketingu wykonanych w celu stworzenia fotografii sferycznej.

Powyższa technika wykonywania zdjęć to bracketing. Jego zaletą jest dokładniejszy i zrównoważony obraz zbliżony do tego, który jest postrzegamy przez ludzkie oko „w realu”. Co to konkretne znaczy?

Trzymając się naszego samochodowego przykładu – gdy siedzisz w kokpicie samochodu i spoglądasz w obszar pod nogami kierowcy, dostrzegasz pedał hamulca i przyspieszenia, dywaniki, dźwignię otwierającą bagażnik itd. Technika bracketingu sprawia, że te szczegóły są widoczne także na fotografii, czyli innymi słowy umożliwia wydobycie z cienia detale, które na tradycyjnym zdjęciu pozostają niewidoczne. Bracketing działa również w drugą stronę, to znaczy, że mocno oświetlone obiekty nie widnieją na zdjęciu jako jasna, prześwietlona plama, ale z łatwością można dostrzec i rozpoznać ich szczegóły.

Bracketing jest techniką czaso- i pracochłonną – trzeba wykonać więcej fotografii, a później napracować się przy ich postprodukcji, ale efekt końcowy jest wart takiego zaangażowania i je uzasadnia.

2. Połączenie zdjęć w panoramę sferyczną

Kolejnym krokiem było połączenie gotowych fotografii za pomocą specjalnego programu do zdjęć panoramicznych w zdjęcie sferyczne.

Nałożenie panoramy na sferę daje użytkownikowi możliwość oglądania wnętrza w taki sposób, jakby to robił, znajdując się w jego środku. Ta technologia jest znana na rynku od kliku ładnych lat, głównie za sprawą Google Street View – na pierwszy rzut oka metoda działania jest taka sama, jednak w przypadku wirtualnych spacerów po małych wnętrzach (takich jak m.in. wnętrze samochodu czy nieruchomość) szczególny nacisk trzeba położyć na dopracowanie detali.

Fotograifa sferyczna złożona z pojedyńczych kadrów wykonanych we wnętrzu pojazdu.

Stosunek boków w panoramie sferycznej musi wynosić 2 : 1. Jest to warunek konieczny do stworzenia wirtualnego spaceru. Tak przygotowana fotografia musi następnie przejść przez dalszą edycję. Zajmujemy się tym w procesie postprodukcji.

3. Edycja nadiru i zenitu

Postprodukcję zaczęliśmy od edycji nadiru i zenitu. Ten etap jest szczególnie ważny w przypadku tworzenia wirtualnego spaceru po wnętrzu pojazdu. Nadir to punkt, w którym stoi nasz statyw. Ale przecież nie chcemy, żeby użytkownik podczas spaceru spoglądając w dół, ujrzał kawałek statywu albo jakąś czarną plamę! Ma zobaczyć wnętrze auta, tak jak wygląda ono w rzeczywistości. Wymaga to wykonania dodatkowej fotografii.

Dodatkowe zdjęcie nadiru wykonane w celu złożenia panoramy 360.

A co z zenitem? Zenit to obszar znajdujący się nad głową użytkownika. W przypadku naszego Mercedesa S Coupe zamiast podsufitki mieliśmy panoramiczną szybę zachowującą się niczym lustro, a więc odbijał się w niej również nasz statyw, aparat i sam fotograf. Finalnie użytkownik nie powinien ich widzieć. Trzeba odpowiednio wyedytować ten fragment, aby wszystko było jak należy.

Zarówno nadir, jaki zenit to elementy, na które użytkownicy zwracają uwagę, dlatego nie wolno rezygnować z ich obróbki.

4. Postprodukcja zdjęcia panoramicznego

Na tym etapie usuwa się ze zdjęcia wszelkiego rodzaju niedoskonałości – plamki, błędne połączenia itp. W naszym przypadku edycji wymagały szwy na fotelach. Dopilnowaliśmy także, aby przestrzeń za oknami auta została wybielona – zależało nam uzyskaniu efektu, jakby pojazd stał w białym, przestronnym studiu.

Zdjęcie sferyczne po edycji nadiru, zenitu, łączeń oraz korekcji kolorów, kontrastu oraz naświetlenia.

Proces postprodukcji to także moment na podniesienie kontrastu, jasności i wyostrzenie obrazu, po to by stał się bardziej klarowny. Ale ostrożnie, trzeba uważać, żeby nie przesadzić. Umiar jest wskazany zwłaszcza we wnętrzach, w których występują wzorzyste materiały (drobna kratka, siateczka lub prążki). Ich drobny deseń może wywołać tzw. morę. Jest to bardzo niekomfortowy w odbiorze efekt skrzenia się obrazu (można czasami zaobserwować go w telewizji). Dlatego warto zwracać uwagę w procesie edycji, żeby wszelkiego rodzaju podbicia były realizowane w granicach rozsądku.

5. Utworzenie interaktywnego spaceru 3d

Z poskładanej i wyedytowanej w procesie postprodukcji panoramicznej fotografii sferycznej stworzyliśmy interaktywny spacer 3d:

[pano file="https://3dtrip.pl/tours/mercedes/mercedes.html"]

Poniżej prezentujemy opis najważniejszych elementów takiej prezentacji.

Ekran powitalny

Takie prezentacje rozpoczynają się od ekranu powitalnego, który można dowolnie skonfigurować i umieść na nim dowolne informacje, m.in. tytuł prezentacji, instrukcję poruszania się w prezentacji oraz grafikę. W naszym przypadku umieszczona na ekranie fotografia sylwetki samochodu została przerobiona w programie do grafiki wektorowej, po to by uzyskać efekt monochromatyczny mocno akcentujący klasę auta.

Animacja wprowadzająca

Ciekawym i lubianym przez użytkowników rozwiązaniem jest zastosowanie animacji wprowadzającej. To nic innego, jak najazd z góry, który przenosi nas do wnętrza auta. Stąd możemy obracać się i rozglądać we wszystkich kierunkach. Dodatkowo w dowolnym momencie możemy przywołać ekran pomocy (tę funkcję pełni ekran startowy) i: – wyświetlić spacer na całym ekranie; – włączyć lub wyłączyć automatyczne obracanie (przy włączonym trybie ekran porusza się samoistnie). Możemy ustawić prędkość tego obrotu. W przypadku prezentowanego tutaj spaceru 3d jest to 1 sekunda. To minimalna możliwa do ustawienia wartość. W 99% naszych realizacji korzystamy właśnie z niej, ponieważ wówczas ruch jest płynny i na tyle spokojny, że nie wywołuje u odbiorców nieprzyjemnego uczucia wirowania.

Aktywne logo 

W dowolnym miejscu prezentacji możemy umieścić logotyp. W tym przypadku jest to logotyp naszej firmy. Zadbaliśmy, żeby był aktywny, czyli klikalny – po kliknięciu zostajemy przeniesieni na stronę internetową. Jest to funkcja w pełni konfigurowalna. Zarówno pojawiające się tutaj napisy, jak i sam link docelowy można ustawić według własnych preferencji.

Klikalne logo pozwala przenieść użytkownika na dowolną, wcześniej ustaloną stronę internetową.

Pełna sfera – zenit i nadir 

Właśnie ze względu na tę funkcję tak starannie przygotowaliśmy obszar „nad głową” i „pod stopami” użytkownika – gdziekolwiek nie spojrzy, zobaczy pojazd i tylko pojazd.

Odpowiednie przygotowanie nadiru i zenitu zdjęcia panoramicznego pozwala na wierne przedstawienie wnętrza pojazdu.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych  

Następna bardzo istotna funkcja to dostosowanie wirtualnego spaceru do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Powinien być dostępny niezależnie od tego, czy będziemy go odtwarzać na Androidzie czy iOS lub Windows. Dostosowanie do mobile pozwala także sterować prezentacją za pomocą ruchów samego urządzenia – pod warunkiem, że jest ono wyposażone w żyroskop i akcelerometr, z których korzysta prezentacja, aby wychwytywać najdrobniejsze ruchy urządzenia.

Wirtualny spacer jest dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Tryb wirtualnej rzeczywistości   

Na koniec tryb wirtualnej rzeczywistości. Co istotne, aby interaktywny spacer uruchomić w tym trybie, nie potrzeba instalować żadnego dodatkowego oprogramowania. Każda prezentacja, która wychodzi spod naszej ręki może być w nim odtwarzana. Wystarczy przełączyć swoje urządzenie w taki właśnie tryb i włożyć je w specjalne gogle (rodzaj pudełka), a później za pomocą ruchów głowy obracać się i rozglądać po wirtualnym wnętrzu.

Widok wycieczki 360 w trybie wirtualnej rzeczywistości.

Zamiast zakończenia – do czego jeszcze możesz wykorzystać wirtualny spacer 3d

Pierwszym i naturalnym miejscem, na które trafia wirtualny spacer jest oczywiście strona www. Warto zadbać (sami bardzo zwracamy na to uwagę), aby taka prezentacja otwierała się na osobnej karcie. Dlaczego? Ponieważ wyświetla się na pełnym ekranie, co jest szczególnie ważne w przypadku urządzeń mobilnych, których ekrany są raczej małe – wbudowanie spaceru w strukturę strony powoduje, że obrazek jest jeszcze mniejszy i trudno na nim dostrzec szczegóły i drobne detale, które często „robią robotę”.

Ale mając wysokiej jakości zdjęcie sferyczne i zrobiony z niego film, warto pokusić się jeszcze o stworzenie dodatkowych materiałów, które można wykorzystać do promocji swojej oferty w social mediach.

Zdjęcie panoramiczne możemy zamieścić na Facebooku. FB automatycznie przerobi je na zdjęcie 360 stopni. Wystarczy dodać chwytliwy opis i mamy gotowy post, który możemy skierować do naszych użytkowników, a może nawet dodatkowo podpromować.

Można wykorzystać możliwości serwisu Instagram, który ze zdjęcia stworzy animację (lepiej wygląda na urządzeniach mobilnych niż na komputerze z uwagi na wielkość obrazka).

Film utworzony ze zdjęcia panoramicznego możemy wykorzystać do promocji naszej firmy i wsparcia sprzedaży za pomocą różnych kanałów (YouTube, Facebook, Vimeo) i przy różnych okazjach (prezentacja u klienta, targi itp.).

Call Now Button