Spacer 360 uruchamiany przez telefon z NFC

NFC ze spacerami 3d? Jak wykorzystać technologię zbliżeniową do uruchomienia wycieczki 360

Właśnie wszedłeś do swojego ulubionego sklepu. Wybierasz produkt, podchodzisz do kasy i płacisz. Nie masz przy sobie ani gotówki, ani karty kredytowej. Pieniądze przekazujesz elektronicznie – poprzez zbliżenie swojego telefonu do terminala płatniczego. A co gdyby wykorzystać technologię zbliżeniową NFC do uruchomienia spaceru 3d oraz innych działań marketingowych? Poniżej zamieszczamy kilka gotowych pomysłów oraz inspiracji.

 

Technologia zbliżeniowa NFC – na czym to polega?

Jeśli kiedykolwiek płaciłeś zbliżeniowo (lub widziałeś kogoś, kto to robi) przy pomocy swojego telefonu lub karty kredytowej to już wiesz, jak w praktyce wygląda użycie technologii NFC. Skrót z angielskiego oznacza near-field communication, czyli komunikację bliskiego zasięgu. Zasady działania są bardzo proste. Po jednej stronie jest nadajnik, a po drugiej odbiornik. Nadajnik to inaczej tag lub czip NFC umieszczony w karcie kredytowej lub innym urządzeniu. Z kolei odbiornik to na przykład Twój smartfon. Pomiędzy nadajnikiem, a odbiornikiem możesz przesyłać dane poprzez proste zbliżenie jednego do drugiego. 

Ustawienia telefonu do płatności zbliżeniowych

Technologia zbliżeniowa jest często wykorzystywana do płatności z użyciem telefonów.

 

Przysuwając na przykład swojego smartfona do wcześniej zaprogramowanego taga NFC możesz włączyć latarkę w telefonie lub uruchomić stronę internetową. Cała operacja jest nie tylko błyskawiczna, ale nie wymaga również  żadnego uruchamiania konkretnej aplikacji. To czym musisz pamiętać to: 

  • telefon musi posiadać wbudowany moduł NFC (większość nowych smartfonów jest w niego wyposażonych),
  • opcja NFC w telefonie musi być włączona,
  • tag NFC musi być wcześniej zaprogramowany, czyli musi posiadać przypisaną i zdefiniowaną akcję (np. uruchomienie kalkulatora, wyświetlenie adresu w Mapach Google, czy włączenie wifi w telefonie).

Dalej pozostaje już tylko zbliżyć telefon do taga NFC i korzystać z efektów. 

Tagi NFC – małe przedmioty z wielkimi możliwościami

Sercem technologii zbliżeniowej są małe układy elektroniczne nazywane tagami NFC. Nie posiadają własnego zasilania i mogą być naprawdę cienkie (pół milimetra grubości). Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań tagów – występują jako:

  • naklejki samoprzylepne,
  • breloki, 
  • opaski,
  • w formie kart dostępowych,
  • jako zawieszki i smycze.
Czip NFC z linijką

Tag NFC w formie cienkiej naklejki o średnicy 2,5 cm.

 

Tag musi być uprzednio zaprogramowany, by Twój smartfon lub tablet wiedział, jaką akcję ma wykonać. Lista działań, jakie mogą wywoływać (po odczytaniu) tagi jest naprawdę długa. Dla przykładu:

  • uruchomienie strony www,
  • wyświetlenie filmu,
  • otwarcie pliku,
  • wyświetlenie kontaktu,
  • utworzenie wiadomości sms,
  • uruchomienie Bluetooth,
  • ustawienie alarmu,
  • uruchomienie latarki,
  • i wiele innych.

Nas najbardziej interesuje uruchomienie wirtualnego spaceru. Może to być zarówno spacer 3d w technologii HTML5 umieszczony na stronie internetowej, jak i wycieczka 360 w Google Street View. Celem jest szybkie uruchomienie prezentacji po przyłożeniu smartfona lub tabletu do określonego miejsca – takiego, w którym umieściliśmy tag NFC. W dalszej części przedstawimy pomysły na miejsca w których warto umieścić tagi do technologii zbliżeniowej. Najpierw jednak czas na prezentację tagów NFC w akcji…

 

Spacer 3d uruchamiany przez NFC jednym ruchem telefonu

Jeden prosty ruch telefonem i świat wirtualny stoi przed Tobą otworem. Tak w dużym skrócie wygląda start wirtualnej wycieczki z wykorzystaniem komunikacji poprzez NFC. Najpierw odblokowujesz ekran swojego smartfona. Następnie przesuwasz go do przedmiotu w którym znajduje się tag NFC. Może to być ścianka Twojego stoiska targowego lub na przykład papierowa wizytówka. Którąkolwiek opcję wybierzesz, w środku musi znajdować się tag z układem NFC. Po zeskanowaniu tagu od razu pokazuje się okno z widokiem 360. A tak wygląda to w praktyce:

5 pomysłów na wykorzystanie NFC i wirtualnych spacerów

Prostota obsługi i szybkość działania to dwie ogromne zalety każdej powszechnie używanej technologii. Nie inaczej jest z NFC. Wpisywanie tekstu lub adresu strony www na telefonie nie jest najwygodniejszą czynnością. Stąd coraz więcej użytkowników smartfonów wykorzystuje metody alternatywne. Np. obsługę głosową, czy właśnie technologię zbliżeniową. Poniżej znajdziesz 5 sposobów na włączenie NFC oraz spacerów 3d do różnych działań marketingowych Twojej organizacji.

Gogle VR z tagiem NFC

Używasz telefonu razem goglami do wirtualnej rzeczywistości? Świetnie! Przyspiesz uruchamianie prezentacji w trybie VR poprzez przyklejenie taga z NFC do obudowy gogli. Dzięki temu w szybki i bezproblemowy sposób przejdziesz do spaceru 3d, który chcesz zaprezentować innej osobie.

Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach – komputery i smartfony przyzwyczaiły nas do tego, że klikając w przycisk, natychmiast uzyskujemy pożądany rezultat. Może to być wyświetlenie strony internetowej, czy start filmu w serwisie YouTube. Podobne oczekiwania mają Twoi klienci oraz wszyscy ci, z którymi się komunikujesz. Podczas spotkania handlowego, odwiedzin stoiska targowego, czy chociażby w trakcie rozmowy networkingowej – każdy z nas chce niemal natychmiast zobaczyć świat 3d w goglach VR o którym mu opowiedziałeś.

Gogle wirtualne rzeczywistości z NFC

Ostatnią rzeczą natomiast, którą chce widzieć to operatora telefonu i okularów do rzeczywistości rozszerzonej zmagającego się ze sprzętem przez kilka minut, by uruchomić prezentację. Możesz temu zaradzić. Jednym ruchem, niczym osoba o niezwykłych mocach, włączasz gotową do oglądania prezentację. Cała operacja nie tylko zajmuje Ci 2 sekundy, ale również wywiera pozytywne wrażenie na Twoim odbiorcy! Wykorzystaj czipy NFC z goglami VR i ciesz się efektem wow.

 

Tagi NFC na banerze, ogłoszeniu oraz stoisku firmowym

Każdy z nas ma w kieszeni urządzenie posiadające moc obliczeniową o której ludzie lądujący na księżycu mogli tylko pomarzyć. Chodzi oczywiście o smartfona. Funkcja dzwonienia i wysyłania wiadomości to często jedna z mniej wykorzystywanych opcji przez liczne grono użytkowników. W większym stopniu służy im do pozyskiwania i wymiany informacji – poprzez serwisy wideo typu YouTube, czy media społecznościowe jak Facebook oraz Linkedin. 

A co gdybyśmy wykorzystali smartfona do zbierania informacji w świecie rzeczywistym? Na przykład podczas imprezy targowej lub poprzez, jakby się mogło wydawać, prosty baner umieszczony w przestrzeni publicznej? Jest to możliwe właśnie poprzez technologię zbliżeniową NFC. Scenariusz numer 1 – wystawiasz się na targach. Na swoim stoisku umieszczasz dobrze widoczny baner, który oprócz układu elektronicznego NFC posiada czytelne wskazówki informujące zwiedzających o tym, co się stanie, gdy przyłożą swojego smartfona do konkretnego miejsca. Naturalnie nie może zabraknąć komunikatu (znanego ze świata marketingu internetowego) nawołującego do działania – CTA (z ang. call to action). Na przykład firma zajmująca się projektowaniem wnętrz może napisać:

Zbliż swój telefon poniżej i zobacz zrealizowane projekty w 360 stopniach!

Warto zaprojektować dedykowaną grafikę, która wyraźnie wskaże użytkownikom miejsce do którego powinni przysunąć swoje mobilne urządzenia. Na przykład:

Baner z tagiem NFC prowadzący spaceru 3d

Grafika przygotowana do kampanii z wirtualnym spacerem uruchamianym przy pomocy taga NFC.

 

Kolejny pomysł, który możesz wykorzystać to interaktywne banery. Zamiast klasycznego billboardu lub plakatu zaprojektuj grafikę i komunikat, który zachęci osoby do działania. Jeśli na przykład prowadzisz sklep meblowy, możesz na drzwiach lub witrynie nakleić grafikę z NFC, która zachęci klientów do zobaczenia Twoich ukończonych projektów w 360 stopniach na wirtualnym spacerze. Nawet jeśli się spieszą, mogą błyskawicznie przejść do prezentacji zbliżając telefon do taga z NFC, a następnie w wolnej chwili zwiedzić wszystkie niesamowite realizacje, które wykonała Twoja firma! To mocny argument w Twoich rękach, który zmobilizuje klienta do kontaktu z przedstawicielem Twojej marki. 

Poniżej przykład kampanii outdoorowej w połączeniu z technologią zbliżeniową, przeprowadzonej przez firmę Samsung.

 

Tagi NFC w poczekalni firmy

Spacer 360 w poczekalni firmyCzekam, czekam, i czekam… Ile to jeszcze potrwa?! – zastanawia się niejedna osoba siedząca w poczekalni lub stojąca w kolejce. A gdyby tak zamienić ten bezproduktywny czas na pokazanie klientowi, jak ciekawą masz firmę i z jakich innych produktów oraz usług może skorzystać? Lub też innych oddziałów Twojej firmy w których świadczone są dodatkowe usługi? 

Wszystko to jest możliwe z odrobiną planowania oraz połączenia technologii bliskiego zasięgu NFC oraz wirtualnych prezentacji. Wyobraź sobie, że wchodzisz do firmy zajmującej się produkcją specjalistycznego sprzętu dla branży przemysłowej. Jesteś umówiony na spotkanie na godz. 10.00. Jesteś kilka minut przed czasem. Sekretarka informuje Cię, że osoba z którą masz się spotkać już jedzie do firmy – ma kilkuminutowy poślizg. Siadasz w poczekalni, a tam… na stoliku dostrzegasz elegancką (i sztywną – o tym za chwilę) piramidkę” z napisem:

Zbliż telefon tutaj i zobacz naszą firmę w 360 stopniach na największych targach branży przemysłowej w Europie.

Wyciągasz telefon, skanujesz wyznaczone miejsce przy pomocy komunikacji NFC i… przenosisz się do wirtualnego spaceru po stoisku targowym Twojego kontrahenta. Zapoznajesz się z produktami w prezentacji 3d, które są interaktywne – możesz na nie kliknąć i dowiedzieć się o nich więcej (poprzez teksty, dźwięki, klasyczne zdjęcia, czy nawet firmy).

Jakie korzyści z takiego rozwiązania płyną z kolei dla samej firmy? Jest ich kilka:

  • osoby czekające nie postrzegają oczekiwania, jako czasu straconego (ponieważ są wtedy zajęci eksplorowaniem świata 3d z Twoją firmą w roli głównej),
  • firma wzmacnia swój wizerunek pokazując udział w prestiżowej imprezie targowej (nie każdy klient wchodzi na stronę internetową lub kanały w mediach społecznościowych, by się o tym dowiedzieć),
  • firma robi pozytywne wrażenie nie tylko przekształcając z reguły negatywne doświadczenie (czekanie) na coś odkrywczego i interesującego (wejście w świat 3d).

No dobrze, ale co w przypadku gdy klienci stoją w kolejce? Na przykład po odbiór towaru? A konkretnie elementów wyposażenia wnętrz (lamp). Możesz na przykład umieścić na ścianie, wzdłuż ciągnącej się kolejki tagi, NFC. Oczywiście z opisem i instrukcją. Stojący w kolejce uruchomi wirtulany showroom na którym zaprezentujesz mu kolejne produkty. Co więcej, będzie mógł je nie tylko zobaczyć, ale również zamówić! Wprost z Twojego sklepu internetowego, który uruchomi się za każdym razem, gdy użytkownik kliknie w spacerze 3d na wybrany produkt.   

 

Tag NFC wbudowany w wizytówkę

Papierowa wizytówka z NFC

Klasyczna, papierowa wizytówka z zaszytym tagiem NFC.

 

Wyróżnij się albo zgiń – tak głosi twarde prawo marketingu. Tradycyjne wizytówki, z Twoim imieniem, nazwiskiem, stanowiskiem i nazwą firmy są uważane przez wielu za relikt przeszłości. Twierdzą, że taka wizytówka jest niepraktyczna, ponieważ wszystkie kontakty i tak trzymają w swoim telefonie. A co jeśli by połączyć te dwa światy? To znaczy klasyczne wizytówki i cyfrową wymianę informacji? Dzięki tagom NFC jest to możliwe! Wizytówka z zaszytym czipem od technologii zbliżeniowej spełnia dwie funkcje:

  • klasyczną, zawierającą Twoje dane oraz nazwę firmy,
  • cyfrową, kierującą odbiorcę na wybraną przez Ciebie stronę internetową.

W naszym przypadku użytkownik smartfona zostaje przekierowany na wirtualny spacer. Jeśli jesteś na przykład projektantem wnętrz to nic lepiej nie sprzeda Twoich usług, niż zrealizowane przez Ciebie projekty. Taki wizualny argument to ogromne oręże, by Twój potencjalny klient powiedział “tak”. Podłącz do swojej tradycyjnej wizytówki spacer 3d po zrealizowanych projektach z portfolio. Dzięki temu, nie tylko zrobisz świetne wrażenie na odbiorcy, ale przede wszystkim w efektywny sposób zaprezentujesz najlepsze prace, podkreślające poziom usług.

Tagi NFC przyklejony do prospektu handlowego

Pamiętasz papierowe katalogi perfum, które zawierały specjalne zapachowe strony? Wystarczyło potrzeć je nadgarstkiem, by poznać zapach. I wiesz co, ja też je pamiętam! Często był to jedyny produkt z całej oferty, który utkwił mi w pamięci (oraz nozdrzach :)) 

Twój katalog lub prospekt handlowy także może pozytywnie angażować oglądającego. Przygotuj specjalne strony z tagami NFC, które po zeskanowaniu, zaprezentują produkt w działaniu. Jeśli na przykład zajmujesz się projektowaniem i realizacją ogrodów, na stronie papierowej katalogu opisującej konkretny projekt, umieść pod tagiem NFC wirtualny spacer z realizacji wybranego projektu u klienta. Ułatwi to klientowi podjęcie decyzji, a Tobie pracę.

 

Zwróć uwagę na te 5 elementów stosując NFC z wirtualnymi  wycieczkami

Każda technologia ma swoją specyfikę. W dodatku łącząc ze sobą dwie lub nawet trzy z nich, możesz napotkać wyzwania natury technicznej. Warto, byś zadbał o nie wcześniej. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych trudności, gdy Twoi klienci będą chcieli skorzystać z nowatorskiego rozwiązania. Weź zatem pod uwagę:

  • jakość używanych tagów NFC – wybierz sprawdzone tagi z pewnego źródła. Nie kupuj najtańszych na rynku czipów. Są na tyle tanie, że nie warto ryzykować technologicznej wpadki przed klientem. Zainwestuj w czipy wysokiej jakości,
  • grubość czipów NFC – dla katalogów drukowanych, prospektów oraz wizytówek wybierz cienkie i nie odstające od powierzchni tagi,
  • link przekierowujący – zaprogramuj tag NFC tak, aby w szybki i prosty sposób móc zmienić link kierujący do wirtualnego spaceru. Jest to bardzo ważne, ponieważ zaszywając tag NFC w klasycznej wizytówce lub innym wielo nakładowym materiale chcesz mieć możliwość zmiany wirtualnego spaceru do którego przejdzie użytkownik. W tym celu możesz użyć przekierowania w Twojej stronie internetowej lub serwisów oferujących taką funkcjonalność (np. Bitly, TinyURL).
  • stabilność powierzchni z czipem z technologią zbliżeniową – przed chwilą czytałeś o “piramidce” z tagiem NFC umieszczonej na stoliku w poczekalni firmy. Pamiętaj, że ludzie będą zbliżać i dotykać telefonami powierzchni oznaczonej, jako NFC. Powierzchnia, jak i przedmiot na którym umieściłeś czip NFC muszą być stabline! Roll-up odpada, ponieważ jest zbyt chwiejny i może się przewrócić przy dynamicznym przysunięciu do niego telefonu. 
  • odblokuj ekran – przed zeskanowaniem miejsca z NFC, odblokuj ekran smartfona. Poinformuj o tym także osoby, które chcą przeprowadzić odczyt.

 

Podsumowanie

Świat wirtualnej rzeczywistości można wykorzystać na wiele ciekawych sposób w firmie i organizacji. Począwszy od klasycznych zastosowań, jak prezentacja biura i salonu, po bardziej kreatywne skupiające się na działaniach employer brandingowych. Uruchomienie wirtualnej wycieczki na stronie internetowej, czy w mediach społecznościowych jest prostym zadaniem. Klikasz, a spacer startuje. Natomiast w przypadku osób idących po ulicy lub odwiedzających Twoje miejsce na targach, zaprezentowanie spaceru 3d na ich smartfonie jest już pewnym wyzwaniem. I tu z pomocą przychodzi technologia zbliżeniowa NFC. Umożliwia prostą i łatwą komunikację z urządzeniem Twojego klienta. Wystarczy, że zbliży swojego smartfona do wcześniej zaprogramowanego miejsca z NFC, a na urządzeniu zobaczy prezentację 360 Twojej firmy i jej ofertę. Jest to obecnie najszybszy i najprostszy sposób na przeniesienie klienta w świat 3d.

[Głosów: 1   Average: 5/5]
,
Menu
Call Now Button