Impreza targowa to świetna okazja do na nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz promocję swoich usług i produktów. Jest to także dobry moment na stworzenie wirtualnego spaceru. Jak przygotować atrakcyjną prezentację w 3d oraz uniknąć najczęstszych błędów? O tym przeczytasz poniżej. Podpowiemy również, jak stworzyć spacer 3d, który jest wyświetlany podczas samych targów. Do dzieła.
Na początek wirtualny spacer i targi na przykładzie prezentacji zrealizowanej podczas imprezy Fleet Market 2018 w Warszawie:
Wirtualny spacer i targi – określ cel
Podejmując jakiekolwiek przedsięwzięcie w kontekście biznesowym warto jest ustalić jego cel. Tak też jest w przypadku spaceru 360. Najczęściej obieranym celem jest promocja firmy i jej produktów bądź usług w konkretnym wydarzeniu targowym. W wielu branżach bowiem uczestnictwo w znanych i cenionych imprezach wystawienniczych jest symbolem silnej marki i pozycji lidera. Realizacja atrakcyjnego spaceru 3d po stoisku firmy podczas targów jest inwestycją w materiały przyciągające nowych klientów w kolejnych tygodniach, miesiącach, a nawet i latach. By tak się stało należy zadbać o trzy etapy wirtualnego spaceru:
- przygotowanie,
- realizacja,
- dystrybucja.
Prawidłowe przeprowadzenie każdego z powyższych zadań umożliwia wykorzystanie 100% potencjału, jaki dostarcza prezentacja oparta o zdjęcia sferyczne, czyli wirtualna wycieczka. Z kolei pominięcie lub niepełna realizacja zmniejszy szanse na zrobienie ze spaceru 3d narzędzia biznesowego do pozyskiwania klientów. Ważne zatem jest, by podejść do tego przedsięwzięcia, jak do opowiadania historii, które ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Poniżej opisujemy w szczegółach każdy z powyższych etapów.
Przygotowanie wirtualnego spaceru na targi
Ten etap jest najważniejszy. Od niego zależy finalny efekt wszystkich działań. Dlatego warto poświęcić mu chwilę uwagi. W zaplanowaniu miejsc(a) i czasu wykonania zdjęć panoramicznych do spaceru 3d pomogą Ci odpowiedzi na poniższe pytania:
- czy podczas targów na Twoim stoisku ma miejsce wydarzenie (np. premiera jakiegoś produktu lub pokaz), który warto zaprezentować na zdjęciach 360?
- czy obok Twojego stoiska targowego znajdują się firmy, których nie chcesz pokazywać (ponieważ są np. Twoją bezpośrednią konkurencją)?
- kiedy spodziewasz się największego ruchu i zainteresowania na Twoim stoisku?
- czy chcesz zaprezentować Twoją firmę na targach bez ludzi? Jeśli tak, kiedy będzie gotowe Twoje stoisko przed oficjalnym rozpoczęciem imprezy?
- czy można wykonać zdjęcia Twojego stoiska z wysokiego statywu (5 – 6 metrów)?
- czy użytkownik wirtualnego spaceru ma mieć możliwość kliknięcia w specjalny punkt (tzw. hotspot), by zobaczyć zdjęcia, filmy oraz dodatkowe informacje tekstowe o wybranym produkcie wystawionym na ekspozycji?
- czy użytkownik spaceru 3d będzie mógł zakupić online produkty/usługi widoczne na stoisku?
Uzyskane odpowiedzi dostarczą Tobie i osobie realizującej wirtualny spacer wielu cennych informacji. Na ich podstawie możesz podjąć na przykład decyzję, że chcesz zaprezentować Twoją firmę na targach z góry i z dołu, bez osób, z możliwością kliknięcia w hotspot, by umówić wizytę z Twoim handlowcem. W takim scenariuszu należy wykonać zdjęcia w czasie, gdy stoisko lub całe targi są zamknięte dla zwiedzających. Na przykład przed otwarciem.
Z kolei jeśli zależy Ci na pokazaniu dużego zainteresowania Twoją firmą podczas targów, wybierz te wydarzenia, które w naturalny sposób przyciągają odwiedzających:
- premiery produktów,
- pokazy,
- wywiady ze znanymi osobami,
- warsztaty i prelekcje,
- losowania nagród.
Następnie przekaż te informacje osobie realizującej zdjęcia panoramiczne. Dzięki nim będzie ona w stanie ustawić się w najbardziej optymalnym miejscu. Przede wszystkim jednak będzie obecna podczas trwania zaplanowanych wydarzeń. To pozwoli jej zarejestrować najważniejsze momenty.
Wirtualny spacer wyświetlany podczas targów
A co w przypadku spaceru 3d prezentowanego na ekranie telewizora, goglach VR lub rzutniku podczas imprezy targowej? Jak optymalnie przygotować taką prezentację?
W takim scenariuszu temat wirtualnego spaceru i targów wygląda nieco inaczej. Mówimy wówczas o spacerze 360 przygotowanym odpowiednio wcześniej, a prezentowanym zwiedzającym na targach. Po raz kolejny należy wyjść od celu, jaki ma taka prezentacja realizować. Inaczej bowiem będzie wyglądał spacer 3d prezentujący salon sprzedaży i znajdujące się w nim produkty, a inaczej taki, który ma pokazać firmę, jako atrakcyjne miejsce do pracy podczas targów kariery.
W przypadku tego pierwszego pokażemy wnętrza firmy, jak i sam budynek z zewnątrz. Jeśli jest to salon sprzedaży pojazdów (np. samochodów, maszyn budowlanych, maszyn rolniczych itp.) pochwalimy się również widokiem z kabiny wybranego sprzętu. Dla tego drugiego (spacer na targi pracy) skoncentrujemy się na pokazaniu komfortowych warunków pracy, kultury organizacyjnej, benefitów oraz udogodnień dla pracowników (np. parking dla rowerów, strefa relaksu, miejsce dla matki z dzieckiem itd.).
Za każdym razem warto odpowiedzieć sobie na pytanie – co interesuje najbardziej odbiorcę wirtualnego spaceru (czyli Twojego przyszłego klienta lub pracownika). A następnie mu to zaprezentować.
Gdzie i na czym odtwarzać spacer 3d na targach?
Do prezentacji spaceru 3d podczas wystaw i targów masz kilka możliwości. Naturalnie możesz je również ze sobą łączyć. Do Twojej dyspozycji są:
- telewizor (im większy tym lepszy),
- komputer,
- tablet,
- smartfon,
- gogle VR (okulary 3d),
- rzutnik.
Duży telewizor bądź ekran rzutnika sprawdzi się doskonale w sytuacji, gdy Twoje stoisko odwiedza wiele osób. Wówczas wirtualny spacer możesz odtwarzać w trybie automatycznym (nie trzeba nigdzie klikać) lub nawet w postaci filmu:
Z kolei smartfon i tablet to dobre rozwiązania na zaprezentowanie spaceru 3d w interaktywny sposób. Obracając urządzenie, użytkownik steruje również widokiem wycieczki 3d.
Gogle VR to najwyższy poziom interaktywności. Przenosi odbiorcę do wirtualnego świata w realistyczny sposób, dostarczając mu wielu niecodziennych wrażeń. Cieszy się popularnością zarówno u młodszego pokolenia, jak i u dorosłych.
Co istotne, nie musisz wybierać tylko jednego sposobu prezentowania Twojej firmy na wirtualnym spacerze podczas targów. Możesz je połączyć. Wyświetlaj wycieczkę w formie filmu na dużym ekranie telewizora, oraz dodatkowo udostępnij tablety i gogle VR do samodzielnej interakcji przez użytkowników. Z kolei dla tych, którzy chcą zwiedzić spacer na swoich smartfonach, wydrukuj kody QR oraz zaprogramuj tagi NFC, które po zeskanowaniu przeniosą do spaceru 3d. Możliwości masz naprawdę wiele.
Realizacja zdjęć panoramicznych podczas imprezy targowej
Sportowiec startujący w mistrzostwach nie robi nic nowego. Realizuje działania, które ćwiczył i dopracowywał do perfekcji przez minione miesiące i lata. Podobnie jest z tworzeniem fotografii sferycznych podczas targów. Realizacja zdjęć panoramicznych powinna przebiec według nakreślonego wcześniej planu. Eksperymenty są jak najbardziej mile widziane… ale pod warunkiem, że to co nakreślone wcześniej, zostało zrealizowane.
Podczas tworzenia zdjęć fotograf powinien skoncentrować się na tym, na czym zna się najlepiej. Na robieniu zdjęć! Fotografie przez niego wykonane powinny zatem być:
- prawidłowo naświetlone,
- ostre w całym polu widzenia,
- kontrastowe,
- wiernie oddające rzeczywistość,
- wykonane w wyznaczonych wcześniej miejscach i czasie.
Postprodukcja zdjęć panoramicznych
Materiał zebrany, targi zakończone, czas zatem na połączenie zdjęć w panoramy i ich dalszą obróbkę graficzną. Na co powinieneś zwrócić uwagę na tym etapie? Odpowiedź jest bardzo prosta. Po przeprowadzonej prawidłowo postprodukcji fotografii, spacer powinien “przenosić Cię” w oglądane miejsce, dając wrażenie, że naprawdę tam jesteś. Jednocześnie, Twoja uwaga nie powinna być odciągana przez błędy i niedociągnięcia w oglądanych fotografiach. Zdjęcia sferyczne wysokiej jakości przekładają się pozytywnie zarówno na ogólny odbiór spaceru 3d, jak również wpływają na to, jak odbierana jest Twoja firma (i marka).
Po czym poznać, że zdjęcia panoramiczne są profesjonalnie przygotowane? Zwróć uwagę na te elementy:
- wszystkie krawędzie i linie łączą się prawidłowo (czyli tak jak w rzeczywistości); oznacza to, że nie ma błędów w połączeniach np. krawędzi okien, ścian lub przedmiotów,
- obraz jest żywy i jasny,
- kolory odzwierciedlają rzeczywistość (trawa jest zielona, ściany białe, a nie żółte itd.),
- źródła światła (lampy, żarówki, słońce) nie powodują białych plam na zdjęciu – ma to istotne znaczenie zarówno w przypadku zdjęć we wnętrzach, jak i na zewnątrz,
- horyzont jest w poziomie – oznacza to, że przed wykonaniem zdjęć składowych do panoramy, sprzęt został wypoziomowany. Dzięki czemu użytkownik nie ma wrażenia “walącego się” widoku, a cała scena odpowiada rzeczywistości.
Utworzenie wirtualnego spaceru ze zdjęć panoramicznych
Po stworzeniu i obróbce panoram, czas przejść do przedostatniego etapu działań, czyli złożenia wszystkiego w jeden spacer 3d. Należy zadbać o to, by zdjęcia panoramiczne były połączone ze sobą w logiczny sposób. To znaczy taki, który jest czytelny i zrozumiały dla odbiorcy. Na przykład strzałka pozwalająca zobaczyć samochód we wnętrzu powinna znaleźć się na jego drzwiach (zamiast np. na masce), co odzwierciedla wejście do pojazdu w realnym świecie. Podobnie, jak w przypadku tworzenia stron internetowych, im prostsza i bardziej czytelna nawigacja, tym lepiej.
Mówiąc o nawigacji należy podkreślić, że wirtualny spacer powinien posiadać listwę nawigacyjną. Zawiera ona przyciski umożliwiające zmianę widoku w dowolnym kierunku (góra, dół, prawo, lewo):
Z kolei ekran powitalny pozwala na poinformowanie użytkownika na samym początku wirtualnej wizyty, jakiego wydarzenia ona dotyczy. Co więcej, możesz dostosować go do kolorystyki swojej firmy oraz opatrzyć logotypem. Przykład ekranu powitalnego w jednej z naszych realizacji:
Animacja wprowadzająca jest funkcją w wirtualnym spacerze, która umożliwia jego rozpoczęcie z widoku tzw. “małej planety”. W praktyce prezentuje się ona następująco:
Efektowny “wjazd” skutecznie przykuwa uwagę użytkownika już na samym początku prezentacji i dlatego warto z niego korzystać za każdym razem, gdy tylko jest to możliwe.
Przydatnym elementem jest również menu kontekstowe. Umożliwia ono szybki dostęp do wybranego miejsca w wirtualnym spacerze. Podobnie, jak w przypadku ekranu powitalnego, tutaj również możesz ustawić kolory według własnych preferencji. Menu warto uzupełnić o logotyp oraz linki do Twoich kanałów internetowych (np. strona internetowe, profil firmowy na Facebooku/Linkedinie/Instagramie, kanał YouTube itd.). Przykład menu kontekstowego w zrealizowanym przez nas projekcie:
Przygotowując wirtualny spacer należy pamiętać również o technologii. O ile kilka lat temu królował Flash, o tyle obecnie jest to już porzucona forma prezentowania spacerów 3d. Dziś my, jako użytkownicy internetu i ogólnie pojętego cyfrowego świata, korzystamy z różnych urządzeń. Smartfony, tablety, czy nowoczesne laptopy robią użytek z technologii HTML5 za każdym razem, gdy oglądasz film na YouTubie lub korzystasz ze strony internetowej (zgodnej z aktualnymi standardami). By mieć pewność, że pieczołowicie przygotowany i zrealizowany przez Ciebie spacer 360 będą mogli zobaczyć wszyscy, bez względu na urządzenie z którego korzystają, wykorzystaj html’a piątkę. Dzięki temu unikniesz problemów z wyświetlaniem prezentacji. Co więcej, każdy zainteresowany będzie mógł zobaczyć Twój spacer z targów od razu – bez konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania.
Dystrybucja wycieczki 3d
Możesz mieć najlepszy produkt lub usługę na świecie, lecz jeśli inni się o tym nie dowiedzą, sprzedaż nie będzie miała miejsca. Tak też jest z wirtualnym spacerem. Dlatego ostatni etap całego przedsięwzięcia jest bardzo ważny. Polega on na opublikowaniu i dystrybucji informacji o wirtualnym spacerze po Twojej imprezie targowej. Gdzie zatem umieścić wycieczkę 360?
Po pierwsze na stronie internetowej. Jest to miejsce do którego zaglądają klienci i które w 100 procentach kontrolujesz. Możesz zamieścić spacer w dedykowanej zakładce lub w galerii. Dodatkowo, jeśli posiadasz sekcję “aktualności” opublikuj również tam prezentację wraz z opisem tego, co działo się podczas targów.
W drugiej kolejności wykorzystaj Twoje kanały social media. Stwórz posty na fanpage’u na Facebooku, stronie firmowej na Linkedinie, czy wizytówce Google i zamieść w nich link do spaceru 3d na Twojej stronie internetowej.
To jednak nie wszystko. Zdjęcia panoramiczne stworzone na potrzeby wirtualnego spaceru możesz również dodatkowo wykorzystać na Facebooku. Po wgraniu takiej sferycznej panoramy, jest ona automatycznie konwertowana przez system Facebooka do tzw. zdjęcia 360. Pozwala to na korzystanie z danego dookólnego zdjęcia w sposób identyczny, jak w wirtualnym spacerze. A tak wygląda to w praktyce:
Z tego samego zdjęcia sferycznego możesz również utworzyć krótką animację wideo. Ponieważ jej długość mieści się w przedziale do 10 sekund, z powodzeniem umieścisz ją również na firmowym profilu na Instagramie:
Wirtualny spacer stwarza obecnie naprawdę wiele możliwości na prezentację miejsc i wydarzeń. Kolejnym z nich jest panorama wideo, utworzona ze zdjęcia sferycznego (tego samego, które umieszczone zostało w spacerze 3d i które trafiło na Facebooka i Instagrama w formie animacji). Taki klip możesz umieścić z powodzeniem na swoim kanale na YouTube, Vimeo lub bezpośrednio opublikować na Facebooku (np. jako zdjęcie okładkowe) lub Linkedinie. Poniżej przykład panoramy wideo z pełnym obrotem.
Podsumowanie
Stworzenie atrakcyjnej, przyciągającej uwagę klientów wirtualnej wycieczki po imprezie targowej jest świetnym pomysłem. Nie tylko przenosi użytkownika prezentacji do Twojego stoiska, ale również dostarcza wielu atrakcyjnych materiałów do promocji marki w internecie na kolejne tygodnie i miesiące. Pamiętaj o realizacji trzech kluczowych etapów wirtualnego spaceru podczas targów (przygotowanie, realizacja i dystrybucja), a stworzysz oryginalną prezentację, która przyciągnie nowych kontrahentów.