Prowadzisz firmę od kilku lat. Strona działa. Klienci dzwonią. Część zainteresowanych Twoimi usługami dzwoni z wizytówki firmy umieszczonej w Mapach Google. Priorytetem jest to, by znajdywali Cię za każdym razem, gdy mają potrzebę. Jednak są sytuacje, kiedy wizytówka zostanie usunięta z Map. Oto najczęstsze powody.
3 powody, dla których Google usunie Twoją wizytówkę na Mapach Google
W poniedziałek zauważasz, że w ubiegłym tygodniu telefonów było mniej. Myślisz sobie „święta idą, ludzie zabiegani”. Postanawiasz jednak, że zarówno Ty i Twoi pracownicy będą pytać pod koniec każdej rozmowy (tradycyjnej oraz telefonicznej) skąd Klient trafił na informacje o Twojej działalności. Wyniki łatwo było przewidzieć:
- klienci z polecenia,
- strona internetowa,
- stali Klienci,
- lokalne media (portale internetowe, radio).
Żaden z Klientów nie powiedział, że „przyszedł” z Map Google lub wizytówki firmy w Google. Pierwsze zatem, co robisz to wpisujesz nazwę swoje firmy oraz miejscowość w Mapach Google. Wynik? Brak wizytówki.
Dlaczego Twoja firma zniknęła z google’owych map? Jest kilka powodów. 3 najważniejsze:
1. Twoja wizytówka była niezweryfikowana
Oznacza to, że nie była przypisana do Twojego konta Google, a Ty nie byłeś jej właścicielem. Nie miała w ogóle właściciela.
Wskazówka: jeśli posiadasz niezweryfikowaną wizytówkę, uzyskaj do niej dostęp jak najszybciej.
2. Twoja pinezka na Mapach była duplikatem
Co to oznacza? Scenariusz jest zawsze bardzo podobny. Dawno, dawno temu (kilka lat wstecz) prawdopodobnie korzystałeś z usług Panoramy Firm. Założona została przy okazji również wizytówka Google. Łatwo je rozpoznać nawet dzisiaj. Po nazwie, która z reguły „zaciągana” była z wpisów działalności w bazie CEIDG.
Schemat nazwy wgląda zazwyczaj tak: Nazwa firmy w CEIDG i PF : Jan Kolano Hydraulika
Nazwa na wizytówce Google: Hydraulika. Kolano J.
To właśnie ta pierwotnie założona przez PF wizytówka była Twoją oficjalną! Nie wiedząc o jej istnieniu, założyłeś sam lub ktoś z Twoich pracowników nową (kolejną) wizytówkę. Adres ten sam, co na starej. Numer telefonu też. Nazwa może się trochę różni. Ale tylko trochę. To są najlepsze składniki do uzyskania najgorszego wyniku – usunięcia nowo założonej wizytówki. Dlaczego tak się stało? Ponieważ nowa wizytówka jest duplikatem wizytówki, która jest już kilka lat na mapach. A jako duplikat została usunięta. Poza tym algorytmy Google’a przeskanowały stary wpis na mapach wiele razy. Przez to jest bardziej wiarygodny. Google ma do niego większe zaufanie. Działa to podobnie, jak w przypadku stron internetowych. Stare domeny oraz strony internetowe mają się z reguły lepiej, niż świeżo utworzone serwisy.
Co należy zrobić za każdym razem, gdy zakładasz wizytówkę? Sprawdzić czy już istnieje. Przypomnij sobie, czy ktoś z Twojego biznesowego otoczenia nie założył przypadkiem takiego wpisu. Przypomnij sobie, pod jaką nazwą startowała Twoja firma. Wpisz tą nazwę w wyszukiwarkę Google. To samo w Mapach Google. Jeśli Twoim oczom ukaże się porośnięta pokrzywami i pajęczyną wizytówka, zweryfikuj ją, uzupełnij, zleć wirtualny spacer Google.
3. Klienci nie obsługiwani pod Twoim adresem firmowym
Zdarzały się sytuacje w Polsce, chociaż częściej w Stanach, że pracownik Google dzwonił do firmy z pytaniem czy obsługuje Klientów pod podanym adresem. Jeśli jest to nasz Janek hydraulik z Katowic, to normalne, że usługi wykonuje u Klienta. Wówczas powinien oznaczyć w panelu Moja Firma wizytówki Google opcję, że „Dostarcza produkty i świadczy usługi u klientów”.
Jeśli tego nie zrobił (na wizytówce wyświetlał się jego firmowy adres, pomimo, że powiedział, że wszystkie jego prace świadczy u klienta), jego wizytówka była usuwana. Rzadki przypadek, ale się zdarzał.
Naturalnie mogło być tak, iż ktoś z Twojego otoczenia mógł już zweryfikować wizytówkę. Wówczas jest pod jego jurysdykcją. On jest właścicielem i władcą informacji w Mapach Google danej firmy. Być może zmienił nazwę oraz adres przez pomyłkę. Warto zapytać współpracowników w pierwszej kolejności.
Trzy słowa podsumowania
Jeśli nie widzisz wizytówki Twojej firmy na Mapach Google to nie znaczy, że jej nie ma. Oznacza to, że jej nie widzisz 🙂 Zapytaj koleżanki i kolegów z Twojej firmy lub agencji, która zajmuje się marketingiem Twojej działalności. Ktoś z nich mógł wprowadzić zmiany. Zrób „dochodzenie”.
Najważniejsze. Usuń wszystkie duplikaty wpisów na Mapach Google. Zweryfikuj jedną, oficjalną wizytówkę. Na koniec uzupełnij ją w 100%.